Summary of The Ball Poem by John Berryman with Detailed Explanation हिंदी सारांशFirst Flight Class 10
Summary of the Poem The Tiger
The Tiger by Carolyn Wells
What is the boy now, who has lost his ball,
What, what is he to do? I saw it go
Merrily bouncing, down the street, and then
Merrily over — there it is in the water!
No use to say ‘O there are other balls’:
An ultimate shaking grief fixes the boy
As he stands rigid, trembling, staring down
All his young days into the harbour where
His ball went. I would not intrude on him;
A dime, another ball, is worthless. Now
He senses first responsibility
In a world of possessions. People will take
Balls; balls will be lost always, little boy.
And no one buys a ball back. Money is external.
He is learning, well behind his desperate eyes,
The epistemology of loss, how to stand up
Knowing what every man must one day know
And most know many days, how to stand up.
The poem is about losing something that you love, and learning to grow up without it. It is about a little boy who for the first time in his young life is learning what it is like to experience grief at the loss of a much beloved possession-his ball. To us, the loss of a ball is of minor consequence, and our reaction to it is to say 'O there are other balls'. But to a little boy, this is not so. A dime, another ball, is worthless. Money is external; it cannot buy back our love, nor replace the things that we love: the things that really matter.
In this poem, the boy's ball personifies his young days and happy innocence. In this world, people will take balls just as they will take away our innocence and force us to grow up. And once we lose this innocence, we can never get it back. Balls will be lost always, little boy, and no one buys a ball back. This poem goes to show how, all throughout your life, you will be forced to do things that you don't want to do; and you will lose or have to give up the things that you love. But, despite this, you have to learn to stand up - to be strong and get on with your life - no matter how much it hurts inside. Because that is the only way you will survive; you have to learn to accept and let go - and not cling onto something that you can never have.
The poet uses imagery when describing how the ball personifies the spirit of the boy's childish innocence. In the last five lines, we visualize how the spirit of this little boy, like the ball, is sinking into the dark waters of the harbour. As it drifts further away, the boy learns to grow up, and that part of him that is linked to that ball grows up as well, until it is no longer a little boy.
हिंदी सारांश
कविता उस चीज़ को खोने के बारे में है जिससे आप प्यार करते हैं, और उसके बिना बड़ा होना सीखती है। यह एक छोटे लड़के के बारे में है जो अपने युवा जीवन में पहली बार सीख रहा है कि अपनी सबसे प्रिय चीज़ - अपनी गेंद - के खोने पर दुःख का अनुभव करना कैसा होता है। हमारे लिए, एक गेंद का खोना मामूली परिणाम है, और इस पर हमारी प्रतिक्रिया यह कहने की होती है कि 'ओह, अन्य गेंदें भी हैं'। लेकिन एक छोटे लड़के के लिए ऐसा नहीं है। एक पैसा, दूसरी गेंद, बेकार है। पैसा बाहरी है; यह हमारे प्यार को वापस नहीं खरीद सकता, न ही उन चीज़ों की जगह ले सकता है जिनसे हम प्यार करते हैं: वे चीज़ें जो वास्तव में मायने रखती हैं। इस कविता में, लड़के की गेंद उसके युवा दिनों और खुशहाल मासूमियत को दर्शाती है। इस दुनिया में, लोग हमारी मासूमियत छीन लेंगे और हमें बड़ा होने के लिए मजबूर कर देंगे। और एक बार जब हम इस मासूमियत को खो देते हैं, तो हम इसे कभी वापस नहीं पा सकते हैं। गेंदें हमेशा खो जाएँगी, छोटे लड़के, और कोई भी गेंद वापस नहीं खरीदता। यह कविता बताती है कि कैसे, अपने पूरे जीवन भर, आप उन चीजों को करने के लिए मजबूर होंगे जो आप नहीं करना चाहते हैं; और आप उन चीजों को खो देंगे या छोड़ना होगा जो आपको पसंद हैं। लेकिन, इसके बावजूद, आपको खड़ा होना सीखना होगा - मजबूत बनना होगा और अपने जीवन के साथ आगे बढ़ना होगा - चाहे अंदर से कितना भी दर्द हो। क्योंकि यही एकमात्र तरीका है जिससे आप जीवित रहेंगे; आपको स्वीकार करना और छोड़ना सीखना होगा - और किसी ऐसी चीज़ से चिपकना नहीं है जिसे आप कभी प्राप्त नहीं कर सकते।
कवि यह वर्णन करते समय कल्पना का उपयोग करता है कि कैसे गेंद लड़के की बचकानी मासूमियत की भावना को व्यक्त करती है। अंतिम पाँच पंक्तियों में, हम कल्पना करते हैं कि कैसे इस छोटे लड़के की आत्मा, गेंद की तरह, बंदरगाह के गहरे पानी में डूब रही है। जैसे-जैसे यह और दूर जाता है, लड़का बड़ा होना सीखता है, और उसका वह हिस्सा जो उस गेंद से जुड़ा होता है, तब तक बड़ा होता जाता है, जब तक कि वह छोटा लड़का नहीं रह जाता।
Quick Revision Notes
• The little boy has lost his ball.
• He can buy many new balls but he has a very deep emotional attachment and memories associated with that ball.
• So, he regrets over the loss of the ball.
• The poet is indirectly trying to tell us that we should learn how to cope up with the loss.
• Money is external which means that we can’t buy memories with money.
• We all should learn our responsibility and learn to cope up with the loss.
Revision Notes• छोटे लड़के ने अपनी गेंद खो दी है।
• वह कई नई गेंदें खरीद सकता है लेकिन उस गेंद से उसका बहुत गहरा भावनात्मक लगाव और यादें जुड़ी हुई हैं।
• तो, उसे गेंद खोने का अफसोस है।
• कवि अप्रत्यक्ष रूप से हमें यह बताने की कोशिश कर रहा है कि हमें सीखना चाहिए कि नुकसान से कैसे निपटें।
• पैसा बाहरी है जिसका मतलब है कि हम पैसे से यादें नहीं खरीद सकते।
• हम सभी को अपनी जिम्मेदारी सीखनी चाहिए और नुकसान से निपटना सीखना चाहिए।
Summary of Chapter 6 The Hundred Dresses-II: Quick Revision Notes and Word Meanings: First Flight Class 10
Summary of the Chapter
The lesson begins with a letter received from Wanda’s father informing the school about their moving to a big city where nobody would tease Wanda for her funny name as well her appearance. After getting familiar with the content of the letter through the teacher the whole class got stunned and realized their derogatory remarks and attitude towards Wanda.
Maddie felt so bad that she couldn’t concentrate on her studies after knowing the facts. She wanted to meet Wanda in person to clarify her stand that she never meant to hurt her feelings. When the school was over Maddie and Peggy both went to the residence of Wanda at Baggins Height to meet her but by that time they had already left so their visit was fruitless.
Then they wrote a friendly letter to Wanda telling her she had won the contest but the letter was not responded by Wanda. On Christmas Miss Masion their teacher received a letter from Wanda informing that she was no more in need of those hundred dresses as she had new hundred dresses in her new house hence those should be gifted to the girls especially blue one to Maddie and green one to Peggy.
They accepted and pinned them in their bedrooms .There Maddie gazed for a long time at the picture and found that the face in the drawing was resembling to her own. Then she ran to Peggy’s house to see her drawing also. Peggy was also happy to find same in the drawing. Peggy consoled herself saying that Wanda really liked them. Maddie agreed and blinked away the tears which came every time she thought of Wanda Petronski.
हिंदी सारांश
पाठ की शुरुआत वांडा के पिता से प्राप्त एक पत्र से होती है जिसमें स्कूल को उनके एक बड़े शहर में जाने के बारे में सूचित किया जाता है जहां कोई भी वांडा को उसके अजीब नाम और उसकी शक्ल-सूरत के लिए नहीं चिढ़ाएगा। शिक्षक के माध्यम से पत्र की सामग्री से परिचित होने के बाद पूरी कक्षा स्तब्ध रह गई और उन्हें वांडा के प्रति अपनी अपमानजनक टिप्पणियों और रवैये का एहसास हुआ।
मैडी को इतना बुरा लगा कि वह सच्चाई जानने के बाद अपनी पढ़ाई पर ध्यान केंद्रित नहीं कर सकी। वह वांडा से व्यक्तिगत रूप से मिलकर अपना रुख स्पष्ट करना चाहती थी कि उसका इरादा कभी भी उसकी भावनाओं को ठेस पहुंचाने का नहीं था। जब स्कूल ख़त्म हुआ तो मैडी और पैगी दोनों वांडा से मिलने के लिए बोगिन्स हाइट स्थित उसके आवास पर गए, लेकिन तब तक वे वहां से जा चुके थे, इसलिए उनका आना बेकार रहा।
फिर उन्होंने वांडा को एक दोस्ताना पत्र लिखकर बताया कि उसने प्रतियोगिता जीत ली है, लेकिन वांडा ने पत्र का जवाब नहीं दिया। क्रिसमस पर मिस मेसन की शिक्षिका को वांडा से एक पत्र मिला जिसमें बताया गया कि उसे अब उन सौ पोशाकों की आवश्यकता नहीं है क्योंकि उसके नए घर में नई सौ पोशाकें हैं इसलिए उन्हें लड़कियों को उपहार में दिया जाना चाहिए, विशेष रूप से मैडी को नीली और मैडी को हरी पोशाक। पैगी.
उन्होंने स्वीकार कर लिया और उन्हें अपने शयनकक्ष में रख दिया। वहाँ मैडी ने चित्र को बहुत देर तक देखा और पाया कि चित्र में चेहरा उसके जैसा ही था। फिर वह अपनी ड्राइंग देखने के लिए पैगी के घर भागी। पैगी भी ड्राइंग में वैसा ही पाकर खुश थी। पैगी ने खुद को सांत्वना देते हुए कहा कि वांडा वास्तव में उन्हें पसंद करती है। मैडी सहमत हो गई और उसने उन आंसुओं को पोंछ दिया जो हर बार वांडा पेट्रोनस्की के बारे में सोचते हुए आते थे।
Quick Revision Notes
• Miss Masson, the teacher read out the letter written by Wanda’s father informing them about absence of Wanda and Jack from their school to the classroom.
• The Petronski family decides to settle in a big city so that their children don’t suffer from funny pranks played by their classmates.
• The whole class along with the teacher got shocked with the content of the letter sent by Mr. Petronski.
• The entire class got tensed and they felt bad about Wanda.
• Maddie was not able to concentrate on her studies. She felt that she is coward and never stopped Peggy from making fun of Wanda.
• She wanted to meet Wanda and made up her mind to go to her house and tell her that she has won the prize of drawing competition.
• When the school was over Peggy and Maddie went to Boggins Heights.
• Both the girls found her house but they could not meet her as they had already left the place.
• Peggy tried to defend her behavior but Maddie is not satisfied.
• On Saturday both Peggy and Maddie wrote a letter to Wanda telling her she had won the contest.
• Days passed but there was no answer from Wanda.
• It was Christmas time when Miss Mason received a letter from Wanda.
• Wanda had written a letter that the girls could keep those hundred dresses because in her new house she had hundred new ones.
• She had gifted special drawing to Peggy and Maddie.
• Maddie found that the face in the drawing looked like her.
• She went to Peggy’s house and saw her drawing too.
• She made up her mind to go to her house and tell her that found that the face and head of the drawing looked like their face and head.
• Peggy consoled herself by saying that Wanda really liked them Maddie agreed and blinked away the tears that came every time she thought of Wanda Petronski.
Revision Notes• शिक्षिका मिस मैसन ने वांडा के पिता द्वारा लिखा गया पत्र पढ़कर सुनाया जिसमें उन्हें वांडा और जैक की उनके स्कूल से कक्षा में अनुपस्थिति के बारे में बताया गया था।
• पेट्रोनस्की परिवार ने एक बड़े शहर में बसने का फैसला किया ताकि उनके बच्चों को उनके सहपाठियों द्वारा की जाने वाली अजीब शरारतों से परेशानी न हो।
• श्री पेट्रोनस्की द्वारा भेजे गए पत्र की विषयवस्तु से शिक्षक सहित पूरी कक्षा हैरान हो गई।
• पूरी कक्षा तनावग्रस्त हो गई और उन्हें वांडा के बारे में बुरा लगा।
• मैडी अपनी पढ़ाई पर ध्यान केंद्रित नहीं कर पा रही थी। उसे लगा कि वह कायर है और उसने पैगी को वांडा का मज़ाक उड़ाने से कभी नहीं रोका।
• वह वांडा से मिलना चाहती थी और उसने उसके घर जाकर उसे यह बताने का मन बनाया कि उसने ड्राइंग प्रतियोगिता का पुरस्कार जीता है।
• जब स्कूल ख़त्म हुआ तो पैगी और मैडी बोगिंस हाइट्स गए।
• दोनों लड़कियों ने उसका घर ढूंढ लिया लेकिन वे उससे नहीं मिल सकीं क्योंकि वे पहले ही वहां से निकल चुकी थीं।
• पेग्गी ने अपने व्यवहार का बचाव करने की कोशिश की लेकिन मैडी संतुष्ट नहीं है।
• शनिवार को पेगी और मैडी दोनों ने वांडा को एक पत्र लिखकर बताया कि उसने प्रतियोगिता जीत ली है।
• दिन बीतते गए लेकिन वांडा की ओर से कोई जवाब नहीं आया।
• वह क्रिसमस का समय था जब मिस मेसन को वांडा से एक पत्र मिला।
• वांडा ने एक पत्र लिखा था कि लड़कियाँ उन सौ पोशाकों को रख सकती हैं क्योंकि उसके नए घर में उसके पास सौ नई पोशाकें हैं।
• उन्होंने पैगी और मैडी को विशेष ड्राइंग उपहार में दी थी।
• मैडी ने पाया कि चित्र में चेहरा उसके जैसा दिखता है।
• वह पैगी के घर गई और उसकी ड्राइंग भी देखी।
• उसने अपने घर जाकर उसे बताने का मन बनाया और पाया कि चित्र का चेहरा और सिर उनके चेहरे और सिर जैसा दिखता है।
• पैगी ने यह कहकर खुद को सांत्वना दी कि वांडा वास्तव में उन्हें पसंद करती है, मैडी सहमत हो गई और हर बार वांडा पेट्रोनस्की के बारे में सोचकर आने वाले आंसुओं को पोंछ दिया।
The Tiger by Carolyn Wells
What is the boy now, who has lost his ball,
What, what is he to do? I saw it go
Merrily bouncing, down the street, and then
Merrily over — there it is in the water!
No use to say ‘O there are other balls’:
An ultimate shaking grief fixes the boy
As he stands rigid, trembling, staring down
All his young days into the harbour where
His ball went. I would not intrude on him;
A dime, another ball, is worthless. Now
He senses first responsibility
In a world of possessions. People will take
Balls; balls will be lost always, little boy.
And no one buys a ball back. Money is external.
He is learning, well behind his desperate eyes,
The epistemology of loss, how to stand up
Knowing what every man must one day know
And most know many days, how to stand up.
The poem is about losing something that you love, and learning to grow up without it. It is about a little boy who for the first time in his young life is learning what it is like to experience grief at the loss of a much beloved possession-his ball. To us, the loss of a ball is of minor consequence, and our reaction to it is to say 'O there are other balls'. But to a little boy, this is not so. A dime, another ball, is worthless. Money is external; it cannot buy back our love, nor replace the things that we love: the things that really matter.
In this poem, the boy's ball personifies his young days and happy innocence. In this world, people will take balls just as they will take away our innocence and force us to grow up. And once we lose this innocence, we can never get it back. Balls will be lost always, little boy, and no one buys a ball back. This poem goes to show how, all throughout your life, you will be forced to do things that you don't want to do; and you will lose or have to give up the things that you love. But, despite this, you have to learn to stand up - to be strong and get on with your life - no matter how much it hurts inside. Because that is the only way you will survive; you have to learn to accept and let go - and not cling onto something that you can never have.
The poet uses imagery when describing how the ball personifies the spirit of the boy's childish innocence. In the last five lines, we visualize how the spirit of this little boy, like the ball, is sinking into the dark waters of the harbour. As it drifts further away, the boy learns to grow up, and that part of him that is linked to that ball grows up as well, until it is no longer a little boy.
हिंदी सारांश
कविता उस चीज़ को खोने के बारे में है जिससे आप प्यार करते हैं, और उसके बिना बड़ा होना सीखती है। यह एक छोटे लड़के के बारे में है जो अपने युवा जीवन में पहली बार सीख रहा है कि अपनी सबसे प्रिय चीज़ - अपनी गेंद - के खोने पर दुःख का अनुभव करना कैसा होता है। हमारे लिए, एक गेंद का खोना मामूली परिणाम है, और इस पर हमारी प्रतिक्रिया यह कहने की होती है कि 'ओह, अन्य गेंदें भी हैं'। लेकिन एक छोटे लड़के के लिए ऐसा नहीं है। एक पैसा, दूसरी गेंद, बेकार है। पैसा बाहरी है; यह हमारे प्यार को वापस नहीं खरीद सकता, न ही उन चीज़ों की जगह ले सकता है जिनसे हम प्यार करते हैं: वे चीज़ें जो वास्तव में मायने रखती हैं। इस कविता में, लड़के की गेंद उसके युवा दिनों और खुशहाल मासूमियत को दर्शाती है। इस दुनिया में, लोग हमारी मासूमियत छीन लेंगे और हमें बड़ा होने के लिए मजबूर कर देंगे। और एक बार जब हम इस मासूमियत को खो देते हैं, तो हम इसे कभी वापस नहीं पा सकते हैं। गेंदें हमेशा खो जाएँगी, छोटे लड़के, और कोई भी गेंद वापस नहीं खरीदता। यह कविता बताती है कि कैसे, अपने पूरे जीवन भर, आप उन चीजों को करने के लिए मजबूर होंगे जो आप नहीं करना चाहते हैं; और आप उन चीजों को खो देंगे या छोड़ना होगा जो आपको पसंद हैं। लेकिन, इसके बावजूद, आपको खड़ा होना सीखना होगा - मजबूत बनना होगा और अपने जीवन के साथ आगे बढ़ना होगा - चाहे अंदर से कितना भी दर्द हो। क्योंकि यही एकमात्र तरीका है जिससे आप जीवित रहेंगे; आपको स्वीकार करना और छोड़ना सीखना होगा - और किसी ऐसी चीज़ से चिपकना नहीं है जिसे आप कभी प्राप्त नहीं कर सकते।
कवि यह वर्णन करते समय कल्पना का उपयोग करता है कि कैसे गेंद लड़के की बचकानी मासूमियत की भावना को व्यक्त करती है। अंतिम पाँच पंक्तियों में, हम कल्पना करते हैं कि कैसे इस छोटे लड़के की आत्मा, गेंद की तरह, बंदरगाह के गहरे पानी में डूब रही है। जैसे-जैसे यह और दूर जाता है, लड़का बड़ा होना सीखता है, और उसका वह हिस्सा जो उस गेंद से जुड़ा होता है, तब तक बड़ा होता जाता है, जब तक कि वह छोटा लड़का नहीं रह जाता।
Quick Revision Notes
• The little boy has lost his ball.
• He can buy many new balls but he has a very deep emotional attachment and memories associated with that ball.
• So, he regrets over the loss of the ball.
• The poet is indirectly trying to tell us that we should learn how to cope up with the loss.
• Money is external which means that we can’t buy memories with money.
• We all should learn our responsibility and learn to cope up with the loss.
Revision Notes• छोटे लड़के ने अपनी गेंद खो दी है।
• वह कई नई गेंदें खरीद सकता है लेकिन उस गेंद से उसका बहुत गहरा भावनात्मक लगाव और यादें जुड़ी हुई हैं।
• तो, उसे गेंद खोने का अफसोस है।
• कवि अप्रत्यक्ष रूप से हमें यह बताने की कोशिश कर रहा है कि हमें सीखना चाहिए कि नुकसान से कैसे निपटें।
• पैसा बाहरी है जिसका मतलब है कि हम पैसे से यादें नहीं खरीद सकते।
• हम सभी को अपनी जिम्मेदारी सीखनी चाहिए और नुकसान से निपटना सीखना चाहिए।
Summary of Chapter 6 The Hundred Dresses-II: Quick Revision Notes and Word Meanings: First Flight Class 10
Summary of the Chapter
The lesson begins with a letter received from Wanda’s father informing the school about their moving to a big city where nobody would tease Wanda for her funny name as well her appearance. After getting familiar with the content of the letter through the teacher the whole class got stunned and realized their derogatory remarks and attitude towards Wanda.
Maddie felt so bad that she couldn’t concentrate on her studies after knowing the facts. She wanted to meet Wanda in person to clarify her stand that she never meant to hurt her feelings. When the school was over Maddie and Peggy both went to the residence of Wanda at Baggins Height to meet her but by that time they had already left so their visit was fruitless.
Then they wrote a friendly letter to Wanda telling her she had won the contest but the letter was not responded by Wanda. On Christmas Miss Masion their teacher received a letter from Wanda informing that she was no more in need of those hundred dresses as she had new hundred dresses in her new house hence those should be gifted to the girls especially blue one to Maddie and green one to Peggy.
They accepted and pinned them in their bedrooms .There Maddie gazed for a long time at the picture and found that the face in the drawing was resembling to her own. Then she ran to Peggy’s house to see her drawing also. Peggy was also happy to find same in the drawing. Peggy consoled herself saying that Wanda really liked them. Maddie agreed and blinked away the tears which came every time she thought of Wanda Petronski.
हिंदी सारांश
पाठ की शुरुआत वांडा के पिता से प्राप्त एक पत्र से होती है जिसमें स्कूल को उनके एक बड़े शहर में जाने के बारे में सूचित किया जाता है जहां कोई भी वांडा को उसके अजीब नाम और उसकी शक्ल-सूरत के लिए नहीं चिढ़ाएगा। शिक्षक के माध्यम से पत्र की सामग्री से परिचित होने के बाद पूरी कक्षा स्तब्ध रह गई और उन्हें वांडा के प्रति अपनी अपमानजनक टिप्पणियों और रवैये का एहसास हुआ।
मैडी को इतना बुरा लगा कि वह सच्चाई जानने के बाद अपनी पढ़ाई पर ध्यान केंद्रित नहीं कर सकी। वह वांडा से व्यक्तिगत रूप से मिलकर अपना रुख स्पष्ट करना चाहती थी कि उसका इरादा कभी भी उसकी भावनाओं को ठेस पहुंचाने का नहीं था। जब स्कूल ख़त्म हुआ तो मैडी और पैगी दोनों वांडा से मिलने के लिए बोगिन्स हाइट स्थित उसके आवास पर गए, लेकिन तब तक वे वहां से जा चुके थे, इसलिए उनका आना बेकार रहा।
फिर उन्होंने वांडा को एक दोस्ताना पत्र लिखकर बताया कि उसने प्रतियोगिता जीत ली है, लेकिन वांडा ने पत्र का जवाब नहीं दिया। क्रिसमस पर मिस मेसन की शिक्षिका को वांडा से एक पत्र मिला जिसमें बताया गया कि उसे अब उन सौ पोशाकों की आवश्यकता नहीं है क्योंकि उसके नए घर में नई सौ पोशाकें हैं इसलिए उन्हें लड़कियों को उपहार में दिया जाना चाहिए, विशेष रूप से मैडी को नीली और मैडी को हरी पोशाक। पैगी.
उन्होंने स्वीकार कर लिया और उन्हें अपने शयनकक्ष में रख दिया। वहाँ मैडी ने चित्र को बहुत देर तक देखा और पाया कि चित्र में चेहरा उसके जैसा ही था। फिर वह अपनी ड्राइंग देखने के लिए पैगी के घर भागी। पैगी भी ड्राइंग में वैसा ही पाकर खुश थी। पैगी ने खुद को सांत्वना देते हुए कहा कि वांडा वास्तव में उन्हें पसंद करती है। मैडी सहमत हो गई और उसने उन आंसुओं को पोंछ दिया जो हर बार वांडा पेट्रोनस्की के बारे में सोचते हुए आते थे।
Quick Revision Notes
• Miss Masson, the teacher read out the letter written by Wanda’s father informing them about absence of Wanda and Jack from their school to the classroom.
• The Petronski family decides to settle in a big city so that their children don’t suffer from funny pranks played by their classmates.
• The whole class along with the teacher got shocked with the content of the letter sent by Mr. Petronski.
• The entire class got tensed and they felt bad about Wanda.
• Maddie was not able to concentrate on her studies. She felt that she is coward and never stopped Peggy from making fun of Wanda.
• She wanted to meet Wanda and made up her mind to go to her house and tell her that she has won the prize of drawing competition.
• When the school was over Peggy and Maddie went to Boggins Heights.
• Both the girls found her house but they could not meet her as they had already left the place.
• Peggy tried to defend her behavior but Maddie is not satisfied.
• On Saturday both Peggy and Maddie wrote a letter to Wanda telling her she had won the contest.
• Days passed but there was no answer from Wanda.
• It was Christmas time when Miss Mason received a letter from Wanda.
• Wanda had written a letter that the girls could keep those hundred dresses because in her new house she had hundred new ones.
• She had gifted special drawing to Peggy and Maddie.
• Maddie found that the face in the drawing looked like her.
• She went to Peggy’s house and saw her drawing too.
• She made up her mind to go to her house and tell her that found that the face and head of the drawing looked like their face and head.
• Peggy consoled herself by saying that Wanda really liked them Maddie agreed and blinked away the tears that came every time she thought of Wanda Petronski.
Revision Notes• शिक्षिका मिस मैसन ने वांडा के पिता द्वारा लिखा गया पत्र पढ़कर सुनाया जिसमें उन्हें वांडा और जैक की उनके स्कूल से कक्षा में अनुपस्थिति के बारे में बताया गया था।
• पेट्रोनस्की परिवार ने एक बड़े शहर में बसने का फैसला किया ताकि उनके बच्चों को उनके सहपाठियों द्वारा की जाने वाली अजीब शरारतों से परेशानी न हो।
• श्री पेट्रोनस्की द्वारा भेजे गए पत्र की विषयवस्तु से शिक्षक सहित पूरी कक्षा हैरान हो गई।
• पूरी कक्षा तनावग्रस्त हो गई और उन्हें वांडा के बारे में बुरा लगा।
• मैडी अपनी पढ़ाई पर ध्यान केंद्रित नहीं कर पा रही थी। उसे लगा कि वह कायर है और उसने पैगी को वांडा का मज़ाक उड़ाने से कभी नहीं रोका।
• वह वांडा से मिलना चाहती थी और उसने उसके घर जाकर उसे यह बताने का मन बनाया कि उसने ड्राइंग प्रतियोगिता का पुरस्कार जीता है।
• जब स्कूल ख़त्म हुआ तो पैगी और मैडी बोगिंस हाइट्स गए।
• दोनों लड़कियों ने उसका घर ढूंढ लिया लेकिन वे उससे नहीं मिल सकीं क्योंकि वे पहले ही वहां से निकल चुकी थीं।
• पेग्गी ने अपने व्यवहार का बचाव करने की कोशिश की लेकिन मैडी संतुष्ट नहीं है।
• शनिवार को पेगी और मैडी दोनों ने वांडा को एक पत्र लिखकर बताया कि उसने प्रतियोगिता जीत ली है।
• दिन बीतते गए लेकिन वांडा की ओर से कोई जवाब नहीं आया।
• वह क्रिसमस का समय था जब मिस मेसन को वांडा से एक पत्र मिला।
• वांडा ने एक पत्र लिखा था कि लड़कियाँ उन सौ पोशाकों को रख सकती हैं क्योंकि उसके नए घर में उसके पास सौ नई पोशाकें हैं।
• उन्होंने पैगी और मैडी को विशेष ड्राइंग उपहार में दी थी।
• मैडी ने पाया कि चित्र में चेहरा उसके जैसा दिखता है।
• वह पैगी के घर गई और उसकी ड्राइंग भी देखी।
• उसने अपने घर जाकर उसे बताने का मन बनाया और पाया कि चित्र का चेहरा और सिर उनके चेहरे और सिर जैसा दिखता है।
• पैगी ने यह कहकर खुद को सांत्वना दी कि वांडा वास्तव में उन्हें पसंद करती है, मैडी सहमत हो गई और हर बार वांडा पेट्रोनस्की के बारे में सोचकर आने वाले आंसुओं को पोंछ दिया।
Summary of The Ball Poem by John Berryman with Detailed Explanation हिंदी सारांशFirst Flight Class 10
Reviewed by Ashish Simroliya
on
January 25, 2024
Rating:
No comments: